Alfabetización mediática e integración social de la población reclusa anciana
- 1 Universidad de Santiago de Compostela (España)
ISSN: 1138-5820
Año de publicación: 2016
Número: 71
Páginas: 197-210
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Revista Latina de Comunicación Social
Resumen
Prisons gradually reflect the process of population ageing that lives society. Without specific consideration in the current prison system, the elderly prison population lives a double ostracism in which, the isolation of the media contrasts with a world full of screens, reinforcing the difficulties of a future social reintegration. The campUSCulturae Project, coordinated from the Faculty of Communication Sciences of the University of Santiago de Compostela, has launched initiatives for media literacy at Teixeiro Prison (A Coruña) following the techniques of participant observation and service learning. These initiatives have resulted in the development of an Archive of Voices of the World, which reflects and put in value the flow of cultural diversity that lives within the walls of the prison; the development of a radio program and inculturation in the use of new media through the use of a personal poetic captured through a digital narratives initiative. The first results of this project demonstrate the power of the media in the recovery of dignity and self-representation dynamics; they stimulate the active participation, the development of critical awareness and recovery of personal memory as a symbolic form of reintegration of imprisoned people in the “sociedad meditática y multipantalla” (Pérez Tornero, 2008: 15) which they are also part even they are not enjoying because of prison’s exigencies.
Referencias bibliográficas
- Abellán, Gemma & Mayugo, Carme (2008). “La dimensión comunitaria de la educación en comunicación”, en Comunicar, 31; XVI, 129-136
- Bourlière, F. (1970). Métodos para determinar la edad biológica en el hombre. Ginebra: Organización Mundial de la Salud
- Callejo, Javier (2008). “El derecho de acceso a los medios: reflexiones metodológicas sobre su seguimiento”, en Comunicar, 30, v. XV, 107-112
- Early, J. (2005) “Patrimonio y diversidade cultural, ciudadanos y Estado en la era de la globalización”, en Diversidad cultural: el valor de la diferencia. Santiago de Chile: LOM Ediciones, 79-90
- Explorable.com (Apr 24, 2009). Muestreo de bola de nieve. Oct 30, 2014 Obtenido de Explorable.com: https://explorable.com/es/muestreo-de-bola-de-nieve
- Lull, James (2008). “Los placeres activos de expresar y comunicar”, en Comunicar, 30, v. XV, 21-26
- NeirA Cruz, Xosé A. (2013).”campUSCulturae: una experiencia multimedia desde las Ciencias de la Comunicación a favor de la diversidad cultural”, en Las Media Enterprises y las industrias culturales. Investigar la Comunicación y los nuevos medios. Libro de actas del III Congreso Internacional Comunicación 3.0 (Salamanca, 10-11 de octubre de 2012. Salamanca: Universidad de Salamanca, 87-98 (http://comunicacion3punto0.files.wordpress.com/2013/06/comunicacion3punto0libroactas2012.pdf)
- Pérez Tornero, José Manuel (2008). “La sociedad multipantallas: retos para la alfabetización mediática”, en Comunicar, 31; XVI, 15-25
- Tyner, Kathleen (2008). “Audiencias, intertextualidad y nueva alfabetización en medios”, en Comunicar, 30, v. XV 79-85
- VanderboscH, Heidi & EGGERMONT, Steven (2002). “Elderly people’s media use: at the crossroads of personal and societal developments”, en The European Journal of Communication Research, vol. 27, 4/02. Berlín: Walter de Gruyter GmbH & Co., 437-455
- Yagüe Olmos, Concepción -coord.-(2009). Analisis de la ancianidad en el medio penitenciario. Madrid: Ministerio del Interior. Secretaría General Técnica
- Neira Cruz, Xosé A. & García García, Irene (2011). campUSCulturae. Un espazo internacional para as minorías e a diversidade cultural. Santiago de Compostela: Unidixital, 92 p.