Interdisciplinary Tutoring for the Development of Professional-Simulation Role-Plays

  1. Castillo-Rodríguez, Cristina 1
  2. García-Magna, Deborah 1
  3. Ríos-Moyano, Sonia 1
  4. Cristófol-Rodríguez, Carmen 1
  5. Rodríguez-Mérida, Rosa 1
  6. Carrasco-Santos, María Jesús 1
  1. 1 Universidad de Málaga. España
Revista:
Vivat Academia

ISSN: 1575-2844

Ano de publicación: 2011

Número: 117

Páxinas: 1445-1457

Tipo: Artigo

DOI: 10.15178/VA.2011.117E.1445-1457 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Vivat Academia

Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable

Resumo

Current society is characterised by a growing tendency of interrelationship among different professional sectors in order to offer their potential customers a better quality of certain products or process. Thereby, and in the context of this interdisciplinarity, higher-education teachers must frame their teaching methodologies mainly focused on the acquisition of certain competences so that students could guarantee the development of their professional abilities. Taking this as a premise, we have performed an interdisciplinary role-play so as to allow our students to acquire those professional competences. However, to carry out this performance a well-organised tutorial plan, divided into several tutoring sessions, was required to succeed in the use of this active methodology.

Referencias bibliográficas

  • Arbizu, F., Lobato, C., Del Castillo, L. (2005). Algunos modelos de abordaje de la tutoría universitaria. Revista de Psicodidáctica, 1: 7-22.
  • Armstrong, E. K. (2003). Applications of Role Playing in Tourism Management teaching: Evaluation of a Learning Method. Journal of Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Education, 2(1): 5-16.
  • Castillo Rodríguez, C., García Magna, D., Cristófol Rodríguez, C., Rodríguez Mérida R. & Ríos Moyano (2011). Adquisición de competencias en un contexto interdisciplinar: el juego de rol como metodología innovadora. Trabajo presentado al Actas del VII Congreso Internacional sobre Educación, Cultura y Desarrollo (sin paginar). Málaga: Grupo de Investigación Eumed.net.
  • García Magna, D., Castillo Rodríguez, C., Ríos Moyano, S., Cristófol Rodríguez, C.; Carrasco Santos, M. J., Rodríguez Mérida, R., Pastor García, I, González Ramírez, D. (2011). La interdisciplinariedad en la educación superior: propuesta de una guía para el diseño de juegos de rol. Revista Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 12 (1). Recuperado el 6 de diciembre de 2011, Disponible en http://campus.usal.es/~revistas_trabajo/index.php/revistatesi/issue/view/568
  • Junta De Andalucía. (1995). La Acción Tutorial. Sevilla: Consejería de Educación y Ciencia. Dirección General de Promoción y Evaluación Educativa.
  • Posada Álvarez, R. (2004). Formación superior basada en competencias, interdisciplinariedad y trabajo autónomo del estudiante. Revista Iberoamericana de Educación. Recuperado el 6 de diciembre de 2011, de Disponible en http://www.rieoei.org/deloslectores/648Posada.PDF
  • Ruben, B. D. (1999). Simulations, Games, and Experience Based Learning: The Quest for a New Paradigm for Teaching and Learning. Simulation and Gaming, 30 (4):498-505.