Interdisciplinary Tutoring for the Development of Professional-Simulation Role-Plays
- Castillo-Rodríguez, Cristina 1
- García-Magna, Deborah 1
- Ríos-Moyano, Sonia 1
- Cristófol-Rodríguez, Carmen 1
- Rodríguez-Mérida, Rosa 1
- Carrasco-Santos, María Jesús 1
- 1 Universidad de Málaga. España
ISSN: 1575-2844
Ano de publicación: 2011
Número: 117
Páxinas: 1445-1457
Tipo: Artigo
Outras publicacións en: Vivat Academia
Resumo
Current society is characterised by a growing tendency of interrelationship among different professional sectors in order to offer their potential customers a better quality of certain products or process. Thereby, and in the context of this interdisciplinarity, higher-education teachers must frame their teaching methodologies mainly focused on the acquisition of certain competences so that students could guarantee the development of their professional abilities. Taking this as a premise, we have performed an interdisciplinary role-play so as to allow our students to acquire those professional competences. However, to carry out this performance a well-organised tutorial plan, divided into several tutoring sessions, was required to succeed in the use of this active methodology.
Referencias bibliográficas
- Arbizu, F., Lobato, C., Del Castillo, L. (2005). Algunos modelos de abordaje de la tutoría universitaria. Revista de Psicodidáctica, 1: 7-22.
- Armstrong, E. K. (2003). Applications of Role Playing in Tourism Management teaching: Evaluation of a Learning Method. Journal of Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Education, 2(1): 5-16.
- Castillo Rodríguez, C., García Magna, D., Cristófol Rodríguez, C., Rodríguez Mérida R. & Ríos Moyano (2011). Adquisición de competencias en un contexto interdisciplinar: el juego de rol como metodología innovadora. Trabajo presentado al Actas del VII Congreso Internacional sobre Educación, Cultura y Desarrollo (sin paginar). Málaga: Grupo de Investigación Eumed.net.
- García Magna, D., Castillo Rodríguez, C., Ríos Moyano, S., Cristófol Rodríguez, C.; Carrasco Santos, M. J., Rodríguez Mérida, R., Pastor García, I, González Ramírez, D. (2011). La interdisciplinariedad en la educación superior: propuesta de una guía para el diseño de juegos de rol. Revista Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 12 (1). Recuperado el 6 de diciembre de 2011, Disponible en http://campus.usal.es/~revistas_trabajo/index.php/revistatesi/issue/view/568
- Junta De Andalucía. (1995). La Acción Tutorial. Sevilla: Consejería de Educación y Ciencia. Dirección General de Promoción y Evaluación Educativa.
- Posada Álvarez, R. (2004). Formación superior basada en competencias, interdisciplinariedad y trabajo autónomo del estudiante. Revista Iberoamericana de Educación. Recuperado el 6 de diciembre de 2011, de Disponible en http://www.rieoei.org/deloslectores/648Posada.PDF
- Ruben, B. D. (1999). Simulations, Games, and Experience Based Learning: The Quest for a New Paradigm for Teaching and Learning. Simulation and Gaming, 30 (4):498-505.