Formación de las mujeres, empoderamiento e innovación rural
- Porto Castro, Ana María
- Villarino Pérez, Montserrat
- Baylina Ferré, Mireia
- García Ramón, Maria Dolors
- Salamaña Serra, Isabel
ISSN: 0212-9426
Ano de publicación: 2015
Número: 68
Páxinas: 385-406
Tipo: Artigo
Outras publicacións en: BAGE. Boletín de la Asociación Española de Geografía
Resumo
In the context of a rural space, educated women initiate innovative projects. Their initiative is important not only for the practices they develop and for the effects they generate in the area but also because they achieve the permanence of a particular social group that has been threatened since decades. Their projects show ideas, knowledge, information, strategy, organizational skills, high work capacity and social networks. In their ability to initiate professional projects, education and training become crucial resources. Their knowledge empowers them as professional women and enables them to overcome barriers of gender and class. This article tries to delve into the role of education in the lives of professional rural women in Galicia and Catalonia and to examine how education may determine the revitalization of these areas.
Referencias bibliográficas
- ALDOMÀ, I. (Dir.) (2009): Atles de la nova ruralitat, Lleida, Fundació Món Rural.
- BAYLINA, M. y SALAMAÑA, I. (2006): «El lugar del género en geografía rural», Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, no 41, 99-112.
- BARBERÀ, E. (2005): Psicología y género. Madrid, Prentice Hall.
- BETZ, N.E. y HACKETT, G. (1986): «Applications of self-efficacy theory to understanding career choice behavior», Journal of Social and Clinical Psychology, 4, 279-289.
- BOCK, B. (2004): «It still matters where you live: Rural women's employment throughout Europe», en H. Buller y K. Hoggart (eds.), Women in the European countryside, Aldershot, Ashgate, pp. 14-41
- BORDIEU, P. (2004): El baile de los solteros, Barcelona, Anagrama (original francés 2002).
- CAMARERO, L. (Coord.) (2009): La población rural de España. De los desequilibrios a la sostenibilidad social. Colección Estudios Sociales, no 27. Barcelona, La Caixa.
- CANDELA, C, BARBERÁ, E. y RAMOS, A. (2009): «Perspectiva de género en el desarrollo de carrera: perfil de competencias, logro de metas y dificultades encontradas», Informatión Psicológica, no 97, 27-36.
- CANOVES, G., VILLARINO, M., PRIESTLEY, G. y BLANCO, A. (2004): «Rural tourism in Spain: an analysis of recent evolution», Geoforum, no 35, 755-769.
- CAPEL, R. (1986): El trabajo y la educatión de la mujer en España (1900-1930), Madrid, Instituto de la Mujer.
- CARBÓ, M., BAYLINA, M. y GARCIA RAMON, M.D. (2014), «Una mirada de género a la geografía rural española. Mujeres, negocios e identidad rural en Cataluña», en H. Castro y M. Arzeno (Coord.), Temas y perspectivas en Geografía Rural, Buenos Aires, Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras, Colección Cátedra (en prensa).
- CASELLAS, A., TULLA, A., VERA, A. y PALLARÈS-BLANCH, M. (2013): «Gobernanza local y espacio rural: un análisis territorial desde la perspectiva de género», Boletin de la Asociación de Geógrafos Espanoles, no 62, 379-402.
- DEAUX, K. y LEWIS, L. (1983): «Components of gender stereotypes», Psychological Documents, no 13, 25.
- DÍAZ, C. (2005): «Aproximaciones al arraigo y al desarraigo femenino en el medio rural: mujeres jóvenes en busca de una nueva identidad rural», Papers no 75, 63-84.
- DÍAZ, C. y DÁVILA, M. (2006), Familia, trabajo y territorio, Madrid, Ministerio de Agriculture, Pesca y Alimentación.
- DRAE (Diccionario de la Real Academia Española) (2001) (22a edición).
- EAGLY, A. H. y STEFFEN (1984): «Gender stereotypes stem from the distribution of women and men into social roles», Journal of Personality and Social Psychology, 46(4), 735-754.
- ECCLES, J.S. (1994): «Understanding women's educational and occupational choices», Psychology of Women Quarterly, 18, 585-609.
- ELEJABEITIA, C. y LÓPEZ-SÁEZ, M. (2003): Trayectorias personales y profesionales de mujeres con estudios tradicionalmente masculinos. Madrid: CIDE-Instituto de la Mujer.
- GARCÍA, B. (2011): Ruralidad emergente, posibilidades y retos, Madrid, Ministerio de Medio Ambiente, Medio Rural y Marino.
- GARCÍA, A. y SANCHEZ, D. (2005): «La población rural en Catalunya: entre el declive y la revitalización», Cuadernos Geográficos, no 36, 387-407.
- GARCIA RAMON, M.D. y BAYLINA, M. (Eds.) (2000): El nuevo papel de la mujer en el desarrollo rural, Vilassar de Mar, Oikos-Tau.
- GARCÍA SANZ, B. (2004): La mujer rural ante el reto de la modernización de la sociedad rural, Madrid, Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales, Instituto de la Mujer.
- HANSON, S. (2009): «Changing places trough women's entrepreneurship», Economic Geography, Vol. 85, 3, 245-267.
- HERNÁNDEZ Franco, V. (2001): Análisis causal de los intereses profesionales en los estudiantes de secundaria. Madrid: Tesis Doctoral. Universidad Complutense de Madrid.
- HOGGART, K. y PANIAGUA, A. (2002): «The restructuring of rural Spain?», Journal of Rural Studies, no 17, 63-80.
- HOLLINGER, C.L. (1983): «Self-perception and the career aspirations of mathematically talented female adolescents», Journal of Vocational Behavior, 22, 49-62.
- HOPKINS, J. (2010): Young people, place and identity, London, Routledge.
- HYDE, J. S. et al. (1990): «Gender comparisons of mathematics attitudes and affect: A metaanalysis», Psychology of Women Quarterly, 14, 299-324.
- JOZEFOWICZ, D. M., BARBER, B.L. y ECCLES, J. S. (1993): Adolescent work related values and beliefs: Gender differences and relation to occupational aspirations. Paper presented at Biennial Meeting of the Society for Research on Child Development. New Orleans, LA.
- MARTIN, CC, WOOD CH. y LITLTE, J.K. (1990): «The development of gender stereotype components» Child Development, 61 (6), 891-904.
- MINISTERIO DE MEDIO AMBIENTE Y MEDIO RURAL Y MARINO (2011): Diagnóstico de la Igualdad de Género en el Medio Rural, Madrid.
- MORRIS, C. y LITTLE, J. (2005), «Rural work: An overview of women's experiences», Critical studies in rural gender issues, Aldershot, Ashgate, pp. 9-26.
- MOSTEIRO GARCÍA, M.J. (2010): «Los estereotipos de género y su transmisión a través del proceso de socialización», en Radl Phillip, R. (Ed.): Investigaciones actuates de la mujer y del género, Santiago de Compostela, Servicio de Publicaciones e Interambio Científico de la Universidad de Santiago de Compostela, pp. 239-252.
- NASH, M. (1995): «Identität cultural de gènere, diseurs de la domesticitat i definició del treball de las dones a l'Espanya del segle XIX», Documents d'Anàlisi Geogràfica, no 26, 135-146.
- NIETO, C. (2004): Iniciativas empresariales y nuevas oportunidades de empleo en el desarrollo rural. Planteamientos teóricos y casos prácticos en Málaga, Cuadernos Geográficos, no 35: 11-27.
- PALLARÈS BARBERÀ, M., TULLA, A., y PALLARÈS BLANCH, M. (2004): Capital social i treball de les dones als Pirineus. El cas de l'Ait Urgell, Barcelona, Institut Català de les Dones.
- PRADOS, M.J. (2000): Situación socioeconómica de las mujeres rurales en España, Sevilla, Junta de Andalucía, Consejería de Agriculture y Pesca.
- SAINZ, M.; LÓPEZ-SAÉZ, M.; LISBONA, A. (2004): «Expectativas de roi profesional de mujeres estudiantes de carreras típicamente femeninas o masculinas», Acción Psicológica, 3, 2, 111-123.
- SALANOVA, M., HONTANGAS, P. M. Y PEIRÓ, J. M. (1996): «Motivación laboral» en J.M. Peiró y F. Prieto: Tratado de Psicología del Trabajo. Volumen I: la actividad laboral en su contexto, Madrid, Síntesis, pp. 215-249.
- SAMPEDRO, R. (2009), «Escuchando la voz de las mujeres», Agricultura familiar en España 2009, Anuario de la Fundación de Estudios Rurales, Unión de Pequeños Agricultures y Ganaderos, pp. 92-102.
- SHAFFER, D. (2000): Desarrollo social y de la personalidad. Madrid, Thomson.
- SWIM, J. K. (1994): «Perceived versus meta-analytic effect sizes: An assesment of the accuracy of gender stereotypes», Journal of Personality and Social Psychology, 66(1), 21-36.
- TULLA, A., CASELLAS, A., PALLARÈS-BLANCH, M. y VERA, A. (2012): «Las relaciones de género en las políticas locales y en el desarrollo económico del Pirineo Catalán», Revista Latino-americana de Geografía e Gênero, Ponta Grossa, 3 (2), 76-86.
- VALENTINE, G. (2004): Public space and the culture of childhood, Aldershot, Ashgate.
- VALENTINE, G. Y MCKENDRICK, J. (1997): «Children's outdoor play: exploring parental concerns about children's safety and the changing nature of childhood», Geoforum, 28 (2), 219-235.
- VAN DER PLOEG et al. (2000), «Rural development: from practives and policies to theory», Sociologia Ruralis, 40 (4): 391-408
- VILLARINO, M., BAYLINA, M., GARCIA RAMON, M.D., PORTO, A. y SALAMAÑA, I. (2013): «Pertenencia al lugar y nueva ruralidad. Mujeres profesionales estrechan vínculos con lo rural» en Actas del XXIII Congreso de Geógrafos Españoles, Palma de Mallorca, pp. 719-729.
- WILLIAMS, J. E. y BEST, D.L. (1990): Measuring sex stereotypes: A multination study. Newbury Park Sage.
- WHATMORE, S. (1990): «Theories and practices for rural sociology in a new Europe», Sociología Ruralis, no 30 (3-4), 251-259.
- WOODS, M. (2011): Rural, London, Routledge.