La imagen de san Francisco del retablo mayor del convento compostelano de Val de Dios y otras nuevas atribuciones a José Ferreiro (1738-1830)señas de identidad y estilo

  1. López Vázquez, José Manuel Bernardi
Revista:
Semata: Ciencias sociais e humanidades

ISSN: 1137-9669 2255-5978

Ano de publicación: 2014

Título do exemplar: Francisco de Asís y el franciscanismo: visiones y revisiones

Número: 26

Páxinas: 609-632

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Semata: Ciencias sociais e humanidades

Resumo

The attribution of the patron's image placed in the main altarpiece of the convent of Saint Francis in Santiago de Compostela is the pretext to study the style and the stylistic evolution of the princi pal Galician sculptor of the last third of the XVIIIth century, José Ferreiro, throughout those years that he shared the workshop with his teacher and father-in-law José Gambino -the less known of the master- and thanks to the reuse of the very same iconographic type in the unpublished images of Saint Francis located in the current parish churches of Ortigueira and Cambados. On the other hand, the attribution to Ferreiro of the sculptures of Saint Francis and Saint Diego de Alcalá from Santa Marta de Babío, and that of Saint Francis from the VOT of A Coruña adds new works to the sculptor's catalogue and allows to analyze stylistically the imagery that he produced during his last years residing in Santiago.

Referencias bibliográficas

  • Álvaro López, M. (1983), “Breve reseña artística sobre el convento de San Antonio de Herbón», Boletín Auriense, XIII, pp. 199-220.
  • Barreiro Fernández, J. R. (1965), “Abadalogio del monasterio benedictino de San Martín Pinario en Santiago de Compostela (1607-1801)” Studia Monástica, II, pp. 147-188.
  • Blanco, R.M. (1925), Apuntes históricos sobre el colegio de misioneros de Herbón de la Esclarecida Orden de S. Francisco, Lugo, Artes Gráficas Gerardo Castro.
  • Bouza Álvarez, J. L. (1972), “El escultor Ferreiro en Camariñas (La Coruña)”, Compostellanum, XVII, pp. 277- 288.
  • Cardeso Liñares, J. (1993), Luces y Sombras del Arte en As Mariñas dos Frades, A Coruña, Diputación de A Coruña.
  • Cardeso Liñares, J. (2000), El arte en el valle de Barcala, A Coruña, Fundación Feiraco.
  • Castro, M. de (1954), “San Francisco de Santiago”, Archivo Ibero Americano, 53, pp. 3-50.
  • Couselo Bouzas, J. (1933), Galicia Artística en el siglo XVIII y primer tercio del XIX, Santiago de Compostela, Imprenta, Librería y Enc. del Seminario.
  • Fernández Sánchez J. M. y Freire Barreiro, F. (1881), Santiago, Jerusalén, Roma. Diario de una peregrinación a estos y otros santos lugares de España, Francia, Egipto, Palestina, Siria, é Italia, en el año del Jubileo Universal de 1875, T.I, Imp. del Boletín Eclesiástico a cargo de D. Andrés Fraile.
  • Filgueira Valverde, J. (1950), Santiago de Compostela. Guía de sus monumentos e itinerarios, Santiago de Compostela, Porto y Compañía editores.
  • Folgar de la Calle, Mª C., y Fernández Castiñeiras, E. (2009), “Magisteris, ordo et architectura. Las relaciones artísticas del Arco Atlántico” en Raquel Casal, José Miguel Andrade y Roberto J. López (eds.), Galicia Monástica. Estudos en lembranza da profesora María José Portela Silva, Santiago, Publicacións da Universidade de Santiago de Compostela.
  • González Lopo, D.L. (2002), Los comportamientos religiosos en la Galicia del Barroco, Santiago, Xunta de Galicia.
  • Iglesia, A. de la (1862): «Estudios Arqueológicos», Galicia Revista Universal de este Reino, III, 23, pp. 353-360.
  • Jesús Ángel Sánchez García, J.A. (1999), Mariñán, Pazo de los Sentidos, A Coruña, Diputación Provincial de A Coruña.
  • López Calderón, M. (2004), “José Gambino” en Artistas galegos escultores. Séculos XVIII e XIX, Vigo, Nova Galicia Edicións, pp. 115-147.
  • López Calderón, M. (2009), Lenguaje, estilo y modo en la escultura de Francisco de Moure y de José Gambino, Santiago de Compostela: Universidade. Servizo de Publicacións e Intercambio Científico.
  • López Vázquez, J.M. (1993), “La escultura neoclásica” en Galicia Arte, T.XV, pp. 88- 121.
  • López Vázquez, J.M. (2006), “A propósito de una imagen del monasterio de Celanova: tipología de san José y estilo en el taller de Gambino-Ferreiro”. En Enrique Fernández Castiñeiras y Juan M. Monterroso Montero (ed.) Arte Beneditina nos camiños de Santiago. Opus Monasticorum II A Coruña, Xunta de Galicia. Consellería de innovación e Industria, pp. 539-562.
  • López Vázquez, J.M. (2008), “Os retablos neoclásicos do Mosteiro de Samos” en María del Carmen Folgar de la Calle y Ana Goy Diz (edit.) San Xulían de Samos. Historia e arte nun mosteiro. Opus Mnasticorum III. Santiago, Xunta de Galicia, pp. 223- 237.
  • López Vázquez, J.M. (2009), “A propósito del retablo mayor de la Magdalena de Montemaior “Algunas esculturas inéditas de José Ferreiro”, Compostellanum, LIV, pp. 487-506.
  • López Vázquez, J.M. (2011), “Los fondos escultóricos procedentes del Hospital Real y de la Capilla de Mariñán” en Antonio Garrido Moreno (dir y coor.) Catálogo del Patrimonio Artístico de la Diputación de A Coruña II. Artes plásticas (1990-2010), CVII-CXVII.
  • M. Arias Cuenllas (1992), Historia del Monasterio de San Julián de Samos, Zamora.
  • Mariño, X.X. (1990), “Ferreiro, los medallones del Socorro y algunos datos acerca de su obra en San Martin Pinario”, Compostellanum, 35, pp. 529-540.
  • Mariño, X.X. (1991), O escultor Ferreiro, Noia, 1991. Murguía, M. (1863), “Don José Ferreyro”, El Museo Universal, VII,19, pp. 150-151. Murguía, M. (1884), El arte en Santiago durante el siglo XVIII y noticia de los artistas que Florecieron en dicha ciudad y centuria, Madrid, Establecimiento Tipográfico de Ricardo Fé.
  • Otero Túñez, R. (1953), “El estilo y algunas esculturas de Ferreiro” Archivo Español de Arte, p. 57
  • Otero Túñez, R. (1957), El Escultor Ferreiro (1738-1830), Santiago de Compostela, Instituto Padre Sarmiento de Estudios Gallegos del CSIC.
  • Otero Túñez, R. (1958), “El barroco italiano en la obra del escultor Ferreiro”, Boletín de la Universidad Compostelana, 66, pp. 95-112
  • Otero Túñez, R. (1992), “Mateo de Prado en el monasterio de Conxo”, Laboratorio de arte, 5, pp. 317-32
  • Otero Túñez, R. (2004), “José Ferreiro” en Artistas galegos escultores. Séculos XVIII e XIX, Vigo, Nova Galicia Edicións, pp. 208-247
  • Pérez Costanti, P. (1898), Biografía del escultor Ferreyro, Santiago de Compostela, Tipografía de El Eco a cargo de Manuel Cela Lamiño.
  • Rey Castelao, O. (1997), “Frailes y campesinos: el impacto de un convento rural a fines del antiguo régimen”, Semata, 9, pp. 551-580
  • Ribadeneyra, P. de (1716), Flos Sanctorum, quinta parte, en que se contienen las vidas de los santos que pertenecen a los meses de setiembre y octubre, incluidas otras vidas de santos escritas por el V. Padre Juan Eusebio de Nurenberg y el Padre Francisco García de la misma compañía de Jesús, Madrid, Imprenta de Agustín Fernández.
  • Rodríguez Pazos, M., “Provinciales compostelanos de la Orden Franciscana (siglos XVI -XIX)” Archivo Ibero-Americano. Revista de Estudios históricos, XXVI, 104
  • Vicenti, A., (1878), “A orillas del Ulla”, El Heraldo Gallego, VI, nº 14, pp. 105-108. Villaverde Soler, Mª.D. (2000), Patrimonio Artístico del Arciprestazgo de Ribadulla, La Coruña, Edinosa.