¿Es el nuevo sistema de evaluación del EEES realmente diferente del sistema tradicional?un análisis empírico del rendimiento académico en una asignatura de contabilidad

  1. Durán Santomil, Pablo 1
  2. Maside Sanfiz, José Manuel 1
  3. Cantorna Agra, Sara 1
  4. Rodeiro Pazos, David 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Journal:
Educade: revista de educación en contabilidad, finanzas y administración de empresas

ISSN: 2173-478X

Year of publication: 2013

Issue: 4

Pages: 77-96

Type: Article

DOI: 10.12795/EDUCADE.2013.I04.06 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Educade: revista de educación en contabilidad, finanzas y administración de empresas

Sustainable development goals

Abstract

The objective of this research is to explore the de terminants of academic performance, measured as the probability of passing the course or the final exam, from the grades on the various ongoing evaluation activities. Specifically, this research uses data from a financial accounting course to identify and quantif y determinants of student performance through logit and probit models. The focus is to see if the new evaluation system (European Higher Education Area, EHEA) increases student performance. The results show that, in general, the grades of co ntinuous activities are statistically significant determinants of performance, although its impact va ries depending on the criteria analyzed.

Bibliographic References

  • AKAIKE, H. [1973]: “Information Theory and an Extension of the Maximum Likelihood Principle”, en N. Petrov y F. Csake (editores) The Second International Symposiumon Information Theory, pp.267–281. Hungary: Akademiai Kiado.
  • ALDERSON, J. C., Y WALL, D. [1993]: “Does wash back exist?”, Applied Linguistics, nº 14, pp. 115–129.
  • ARULAMPALAM, W., NAYLOR, R. Y SMITH, J. [2012]: “Am I Missing Something? The Effects of Absence from Class on Student Performance”, Economics of Education Review, Vol. 31, nº. 4, pp. 363–375.
  • BARKLEY, A. [2006]: “The Determinants of College Student Performance: The Role of Assessment Method”, WAEA anual meetings, Alaska (EE.UU.), Junio, pp. 28- 30.Disponible en:http://waeaonline.uwagec.org/2006AssnMtg/Proceedings/Barkley_IIID.pdf
  • DELANEY, L.; HARMON, C. Y RYAN, M. [2011]: “Does Lecture Attendance Matter for Grades? Evidence from Longitudinal Tracking of Irish Students”, Working paper, disponible en http://ciisn.files.wordpress.com/2011/01/martin-ryan-_-doeslecture-attendance-matter-for-grades_working-paper.pdf
  • DEVADOSS, S. Y FOLTZ, J. [1996]: “Evaluation of factors influencing student class attendance and performance “, American Journal of Agricultural Economics, nº 78, pp. 499-507.
  • DURDEN, G. C. Y ELLIS, L. V. [1995]: “The effect of attendance on student learning in Principles of Economics”, American Economic Review, nº 85, pp. 343-346.
  • FLORIDO DE LA NUEZ, C., JIMÉNEZ GONZÁLEZ, J.L. Y SANTANA MARTÍN, I. [2011]: “Obstáculos en el camino hacia Bolonia. Efectos de la implantación del EEES sobre los resultados académicos”; Revista de Educación, nº 354, pp. 629-656.
  • FREDERIKSEN, N. [1984]: “The real test bias. Influences of testing on teaching and learning”, American Psychologist, nº 39, pp. 193–202.
  • HANNAN, E.J. Y QUINN, B.G. [1979]: “The determination of the order of an autoregression”, Journal of the Royal Statistical Society B, 41, pp. 190-195.
  • HOSMER, D. W. Y LEMESHOW, S. [1989]: Applied Logistic Regression. New York: John Wiley&Sons, Inc.
  • LÓPEZ-PASTOR, V.M. [2010]:“La evaluación por competencias en la docencia universitaria: posibilidades de la evaluación formativa y compartida” en Marín, M. et al.: Actas VI Intercampus. Evaluación de las competencias en los nuevos grados. Cuenca: UCLM, pp.40-53.
  • MARTINS, P. Y WALKER, I. [2006]: “Student Achievement and University Classes: Effects of Attendance, Size, Peers, and Teachers”, IZA Discussion Papers nº 2490, Institute for the Study of Labor (IZA).
  • MCFADDEN, D. [1974]:“Conditional logit analysis of qualitative choice behavior,” en Frontiers inEconometrics, Zarembka, P. (ed.) Academic Press,New York, pp. 105-142.
  • MEDINA, R. [2005]: “Misiones y funciones de la universidad en el espacio europeo de educación superior”, Revista Española de Pedagogía, nº. 230, pp. 17-42.
  • MOLERO, D. [2007]: “Rendimiento académico y opinión sobre la docencia del alumnado participante en experiencias piloto de implantación del Espacio Europeo de Educación Superior”, RELIEVE, Vol. 13, nº. 2, pp. 175-190.
  • PASCUAL, D., CAMACHO, M., URQUÍA, E. Y MÜLLER, A. [2011]: “¿Son los nuevos criterios de evaluación en el marco del EEES adecuados para valorar el rendimiento académico de los alumnos?. Experiencia en Contabilidad Financiera”, Revista Educade, nº 2, pp. 67 – 83.
  • ROMER, D. [1993]: “Do Students Go to Class? Should They?”,The Journal of Economic Perspectives, Vol. 7, nº. 3, pp. 167-74.
  • RODGERS, J.R. [2002]: ‘Encouraging tutorial attendance at university did not improve performance’, Australian Economic Papers, September, pp. 255–266.
  • RÚA A. Y GONZÁLEZ, C. I. [2004]: “Predicción del rendimiento académico final a partir de pruebas previas en asignaturas cuantitativas”, XII Jornadas ASEPUMA. Murcia (Spain). Disponible en: http://www.uv.es/asepuma/XII/comunica/rua_gonzalez.pdf
  • SCHWARZ, G. [1978]: “Estimating the dimension of a Model”, The Annals of Statistics, 6, pp. 461-464.
  • STANCA, L. [2006]: “The effects of Attendance on Academic Performance: Panel Data Evidence for Introductory Microeconomics”, The Journal of Economic Education, nº 37, pp. 251-266.
  • TEJEDOR, F. J. [2003]: “Poder explicativo de algunos determinantes del rendimiento en los estudios universitarios”, Revista española de Pedagogía, No. 224, pp. 5-32.
  • TEJEDOR, F. J. Y GARCÍA-VALCÁRCEL, A. [2007]: “Causas del bajo rendimiento del estudiante universitario (en opinión de profesores y alumnos). Propuestas de mejora en el marco del EEES”, Revista de Educación, nº. 342, pp. 443-473.
  • VILLARDÓN, L. Y YÁNIZ, C. [2004]: “El aprendizaje cooperativo y el nuevo concepto de evaluación”, IV Jornada de Aprendizaje Cooperativo, UPC, Barcelona.