Educación social y servicio sociales: intercambio de miradas socioeducativas en un estudio de caso múltiple

  1. Varela Crespo, Laura
Revista:
Pedagogia i Treball Social

ISSN: 2013-9063

Ano de publicación: 2011

Volume: 1

Número: 2

Páxinas: 25-45

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Pedagogia i Treball Social

Resumo

L�anàlisi de les pràctiques professionals que les educadores i educadors socials desenvolupen en els serveis socials comunitaris (bàsics, d�atenció primària, etc.) de dos municipis espanyols, situats a Andalusia i Galícia, respectivament, constitueix un objectiu fonamental de la present investigació. Es pretén delimitar i valorar la dimensió socioeducativa dels serveis socials d�atenció primària, analitzant la naturalesa i l�abast de les intervencions socioeducatives que �explícitament o implícitament� s�hi estan desenvolupant. Amb aquest propòsit, s�ha optat per una metodologia de caire qualitatiu, sobre la base d�un estudi de cas múltiple, en considerar que constitueix l�enfocament més adequat per analitzar amb una certa profunditat els elements que conformen les accions socioeducatives en serveis socials i l�assoliment professional de l�educador o educadora social en aquesta àrea institucional. Els resultats preliminars evidencien la necessitat d�aprofundir en l�estudi del perfil professional i de les pràctiques socioeducatives que les educadores i els educadors fan en els serveis socials, aclarint les funcions i les tasques que han d�assumir de manera col·laborativa, mitjançant el treball en equip i des d�enfocaments multidisciplinaris, amb altres professionals socials. Entenem que és així com han d�afrontar-se les limitacions (temporals, espacials, de planificació, coordinació, etc.) que afecten l�educació social i el protagonisme que ha d�assumir com a actor principal, i no subsidiari, d�uns serveis socials que estiguin més atents a les múltiples necessitats i drets de la ciutadania.

Referencias bibliográficas

  • Bas, E.; Campillo, M. y Sáez, J. (2010). La Educación Social: universidad, estado y profesión. Barcelona: Laertes.
  • Bourdieu, P. y Passeron, J. C. (1977). La reproducción: elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Barcelona: Laia.
  • Bueno, J. R. (1991). Hacia un modelo de servicios sociales de acción comunitaria. Una aproximación cualitativa. Madrid: Popular.
  • CEESG (2008). Documentos profesionalizadores. Santiago de Compostela: ASEDES, CEESG, CGCEES.
  • De Robertis, C. (2003). Fundamentos del trabajo social. Ética y metodología. Valencia: Nau Llibres.
  • Grande, I. (2002). Márketing de los servicios sociales. Madrid: Síntesis.
  • Lorenz, W. (2002). “The social professions in Europe”, European Journal of Social Education, 3, 5-14.
  • MerriaM, S. B. (1988). Case study research in Education. A qualitative approach. London: Sage.
  • Montagut, T. (1998). Política Social: una introducción. Barcelona: Ariel.
  • Montaño, C. (2009). A natureza do serviço social. São Paulo: Cortez Editora.
  • Planella, J. (2006). Los hijos de Zotikos. Una antropología de la educación social. Valencia: Nau
  • Romans, M., Petrus, R. y Trilla, J. (2000). De profesión: educador(a) social. Barcelona: Paidós.
  • Sáez, J. (2003). La profesionalización de los educadores sociales. En busca de la competencia educativa cualificadora. Madrid: Dykinson.
  • Sánchez, R. (2005). “Servicios sociales, complejidad y supervisión”. Educación Social. Revista de intervención socioeducativa, 30, 83-102.
  • Stake, R. (2006). Multiple case study analysis. New York. Guilford Press.
  • Vallés, J. (2009). Manual del educador social. Intervención en servicios sociales. Madrid: Pirámide.
  • Yin, R. (2010). Estudo de caso. Planejamento e métodos. São Paulo: Bookman.